ABD’de tüketici güveni gelecek dönem için olumsuz sinyaller verdi

Investing.com – ABD’de tüketici güveni Mart ayında sınırlı yükseliş kaydetti.

Bugün açıklanan Conference Board (CB) Tüketici Güveni, Mart’ta 103’4 seviyesinden 104,2’ye yükseldi. Endekste yükseliş olmasına karşın alt detaylardaki değişim dikkat çekti.

İşgücü piyasasına dair beklentiler olumsuz

Tüketicinin mevcut işgücü piyasasına dair yaklaşımı Mart’ta 153,0 seviyesinden 151,1’e gerilerken yakın vadede iş piyasasına dair beklentisi ise 70,4’ten 73,0 seviyesine yükseldi. Son ayda işgücü piyasasına dair iyimserlik oluşsa da beklentiler 13 aydır endekste durgunluk sinyali veren 80,0 eşiğinin altında kalıyor.

İş koşullarının kötüleştiğini düşünenlerin oranı yükseldi

Raporda tüketicilerin mevcut iş koşullarının kötüleştiği ifade edildi ve yapılan ankette koşulların kötüye gittiğini belirtenlerin oranının %17,4’ten %19,3’e yükseldiğine dikkat çekildi.

6 ay sonrasına dair beklentiler nasıl?

Raporda iş koşullarında iyileşme bekleyenlerin oranının Mart’ta %14,6’dan 15,5’e yükseldiği, iş koşullarında kötüleşme bekleyenlerin oranının ise %21,6’dan %18,5’e gerilediği belirtildi.

Raporda Mart anketinin ABD’de yaşanan banka iflaslarından 10 gün sonra yapıldığı ifade edildi.

Enflasyon, tüketici güveninde etkili oluyor

ABD’de enflasyon 2022’de son 41 yılın zirvesine yükseldi ve Merkez Bankası da fiyat istikrarını sağlayabilmek için sıkı para politikası çerçevesinde faiz artış oranlarını yıl içinde yükseltti. Kasım 2022’de gerçekleşen FOMC toplantısında önden yüklemeli faiz artışlarının etkisinin görülmesi için zamana ihtiyaç olduğu belirtilerek faiz artış hızı da düşürüldü.

2023’ün ilk iki ayında ABD’de enflasyon yıllık bazda gerilemeye devam etse de özellikle gıda ve barınma fiyatlarındaki artış devam etti. Fed Başkanı Powell, Şubat ayında göstergelerdeki yükseliş nedeniyle faiz artış oranını yükseltebileceklerinin sinyalini verdi.

Mart ayında ABD’de SVB Bank öncülüğünde üç bankanın iflas etmesi ve Avrupa bankalarında da likidite sorunlarının artmasıyla piyasalar Fed’in faizlerde frene basmasını bekliyordu. Merkez bankaları ve hükümetlerin bankaları desteklemelerinin ardından Fed 25 baz puanlık faiz artışı yaptı.

ABD’de enflasyon, tüketici beklentilerinde en belirleyici faktör konumunda ve gerek özel sektör gerekse kamuda yapılan ücret artışlarının enflasyonun altında kalması ve ayrıca enflasyonu da besliyor olması tüketicinin hem kendi maddi durumuna hem de ülkenin ekonomik durumuna dair beklentilerini bozuyor.

Yazar: Necdet Erginsoy

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir